Kalimah pertama (لا)
Mengikut
pengertian makrifat, tafsirannya lebih memberi tekanan kepada
pengertian rohani dan pengertian dalam bahasa jiwa. Bagi mereka yang
mengenal Allah (makrifah) mentafsirkan perkataan "Laa" itu bermaksud
tiada. Bermaknanya disini bahawa tidak ada alam, manusia, binatang,
tumbuhan, dunia, langit dan tidak ada seluruh makhlok. Tidak ada bukit
bukau, bulan bintang, gunung ganang, tumbuh-tumbuhan, lautan atau
daratan, segala-galanya Allah itu tidak ada dan tidak wujud.
Kalimah kedua (اله)
Perkataan (اله)
(isbat), yang bermaksud ada (wujud). Maknanya disini bahawa, kalau
tadinya bahawa diperingkat "لا" kita tolak dan kita nafikan segala
kewujudan makhlok dan hanya Allah sahaja yang wujud. Kini diperingkat
"اله" kita dikehendaki adakan dan wujudkan semula barang yang telah kita
tolak, nafi, buang atau yang telah kita binasakan.
Maksudnya
disini bahawa, diadakan semula sifat alam, manusia, binatang, tumbuhan,
dunia, langit, bukit bukau, gunung ganang, lautan dan daratan semuanya
ada. Ada matahari, bulan, binatang, awan, ayam itik, lembu kerbau dan
adanya segala makhlok.
Sungguhpun
begitu, haruslah diingat oleh kita semua bahawa, wujudnya makhlok di
dalam kalimah اله itu, hanya sekadar dalam bentuk wajah Allah, iaitu
dalam bentuk bayang dan nama panggil-panggilan sahaja dan bukannya dalam
bentuk wujud hakiki sebenar. Wujud yang sebenar itu adalah hanya Allah
Ta'ala sahaja. Kita sebagai makhlok Allah, kewujudan kita hanyalah
sekadar berupa bayang, iaitu sekadar berupa wajah yang tidak kekal dan
tidak mutlak, Pada perkiraan dan suluhan melalui pelita makrifat.
Wujudnya
makhlok itu, hanya dalam bentuk perkhabaran atau dalam bentuk seumpama
bayang-bayang sahaja, yang tidak wujud pada kenyataan sebenar. Mengikut
suluhan pelita makrifat, hanya Allah sahaja yang wujud pada kenyataan
sebenar.
Itulah makanya
apa yang kita lihat itu, akan terpandang wajah Allah. Bilamana lihat
alam, kita akan nampak Allah, bilamana lihat gunung, nampak Allah dan
bila melihat pada sekalian makhlok, akan terlihat Allah meliputinya.
Inilah konsep perkataan kalimah اله yang menjadi pegangan bagi
mereka-mereka yang berpandangan makrifat.
Kalimah ketiga (الا)
Perkataan "الا"
tafsiran mengikut suluhan ilmu makrifat bererti kecuali atau melainkan (
selain dari Allah). Maksud melainkan atau berkecuali itu pula, adalah
merujuk kepada ketiadaan makluk. Manakala maksud sifat makhlok itu
pula, adalah merujuk kepada binasa, binasa dalam wajah Allah, itulah
tafsiran kalimah الا mengikut suluhan pelita ilmu makrifat.
Bermakna disini
bahawa sifat maklok itu sifat berkecuali atau sifat yang "tidak
termasuk" dalam sifat Allah. Perkara yang lain selain dari Allah itu,
hendaklah berkecuali (tidak termasuk) daripada wujud Allah, jika ia ada
atau wujud sekalipun, wujud dan adanya itu, hanya sekadar dalam bentuk
bayangan wajah Allah. Kalimah Illallah bermaksud bahawa yang lain
selain dari Allah itu tidak ada, tidak bermakna, tidak bermaksud, tidak
berfungsi, tidak bererti, tidak wujud, tidak memberi kesan, tidak ujud
dan tidak maujud. Kecuali yang bersifat ujud (ada), wujud (menjadi),
maujud (dijadikan), terzahir, terlihat, terpandang, tertilik, tersilau
itu hanya Allah semata-mata.
Bahawa, kalimah
Laa bermaksud tidak ada makhlok, kalimah illa ha bermaksud ada makhlok (
berwajah Allah ), kalimah illa, bermaksud berkecuali iaitu samada
maklok itu bersifat tidak ada ataupun bersifat ada, semua itu bagi
merujuk kepada Allah (itulah maksud berkecuali). Manakala kalimah Allah
merangkumi dan meliputi semua, meliputi perkara yang tidak ada dan
meliputi perkara yang ada. Meliputi yang tidak nampak dan yang nampak
dipandang.
Apabila kalimah
tauhid itu dicantumkan ianya akan bermakna tidak ada wujudnya makluk
dialam ini melainkan Allah. Ringkasnya boleh diterjemahkan bahawa
"TIADA YANG LAIN DAN ADANYA YANG LAIN ITU, ADALAH JUGA ALLAH". Andainya
direngkaskan lagi ianya berbunyi "TIADA DAN ADA ITU HANYA ALLAH"
Fahamilah
baik-baik kata yang sedikit itu. Tidak ada yang lain dan adanya yang
lain itu adalah juga merujuk kepada Allah. Bermaknanya disini bahawa
yang tidak terpandang, tidak terlihat dan yang tidak ternampak itu,
adalah juga Allah (wajah Allah). Inilah pengertian kalimah tauhid dalam
syahadah menurut kaca mata dan suluhan ilmu makrifat.
.
Apakah Maksud Kalimah Rasul (Muhammad Rasul Allah)
Tafsiran
kalimah Rasul "Muhammad Rasul Allah" itu membawa pengertian bahawa
Muhammad itu adalah pesuruh (Rasul) Allah. Pesuruh bermakna orang yang
kena suruh, hamba suruhan, wakil atau kuli. Bermakna diri kita juga
adalah termasuk hamba Allah yang kena suruh, kena perintah dan kuli
Allah. Walaupun kita bukan nabi tetapi kita juga adalah pesuruh Allah
(orang yang kena suruh). Kejadian makhlok, semua makhlok itu, adalah
juga merupakan orang yang kena suruh, kuli, hamba atau orang suruhan
Allah.
Junjungan besar
kita Muhammad saw bin Abdullah bin Abdul Mutalib, adalah merujuk kepada
Nabi kita. Nabi Besar junjungan kita selaku penghulu, selaku ketua,
dan pembimbing kita.
Manakala selaku
Rasul (pesuruh) pula, baginda juga merupakan seorang hamba Allah
sebagaimana kita, selaku orang yang kena perintah, kena suruh, kuli,
wakil dan sebagai orang suruhan Allah. Janganlah hendaknya kita lupa
bahawa, makhlok keseluruhannya termasuk diri kita sendiri, adalah
tergolong dalam golongan orang yang kena suruh, kuli, orang suruhan,
yang kena perintah dan orang yang kena patuh, kena taat dan kena
diperkulikan oleh Allah Ta'ala.
Sebagai kuli
yang kena suruh, apabila diperintahkan Allah supaya sakit, kita pasti
akan sakit, disuruh hidup, kita pasti akan hidup, disuruh lumpuh, kita
pasti akan lumpuh dan disuruh mati, kita pasti akan mati. Hidup dan
matinya kita ini, adalah selaku kuli dan orang yang kena suruh, kena
perintah dan kuli Allah. Selaku kuli, kita kena akur dengan perintah
majikan. Inilah pengertian pesuruh (hamba yang kena suruh). Jangan pula
kita mengaku yang kita ini Nabi atau Rasul. Kita tetap makhlok biasa,
abdi, kuli dan hamba Allah. Apabila kita menterjemahkan kalimah Rasul
itu atas diri kita, jadilah diri kita ini, seorang hamba Allah, kuli
Allah, orang yang kena perintah, orang yang kena suruh (pesuruh).
Selaku orang yang kena suruh, kita hendaklah sedar dan insaf bahawa diri
kita ini, semestinya tidak memiliki kuasa, upaya, kudrat, hak dan tidak
memiliki kepentingan dalam mentadbir hidup.
Terserahlah
segala-galanya kepada majikan kita. Hitam kata majikan hitamlah kata
kita, putih kata majikan, putihlah kata kita. Bilamana Allah
memerihtahkan kita supaya jatuh miskin, walau setinggi manapun kaya
kita, akhirnya kita akan miskin juga. Bilamana Allah berkehendakkan
kita menjadi seorang kaya, sudah pasti suatu hari nanti kita akan
menjadi kaya. Begitulah nasib dan tugas seorang kuli dan orang yang kena
suruh (pesuruh).
Diri kita ini,
adalah selaku orang yang kena suruh atau hamba kuli. Selaku orang yang
kena suruh, kita hendaklah akur dan patuh dengan apa yang telah
diperintah dan apa yang telah dilarang Allah. Untuk mengenal Allah
melalui kalimah syahadah, kita hendaklah menghayati terjemahannya dengan
teliti.
Kalimah
syahadah bila diterjemahkan dengan tepat, ianya bermaksud "TIADA DAN ADA
ITU HANYA ALLAH (لااله الا الله), terjemahan makrifat, ianya membawa
maksud bahawa samada makluk ini ada (wujud) ataupun tidak ada (tidak
wujud), Allah tetap ada. Tidak ada lagi wujud makhlok, selain yang wujud
itu hanya Allah Ta'ala, inilah terjemahan kalimah tauhid mengikut
makrifat.
Muhammad
pesuruh Allah "محمد روسول الله" Apabila diterjemahkan ke dalam bahasa
makrifat, ianya bermaksud orang suruhan, orang yang kena suruh, kena
perintah, kena ajar, kena paksa, kena dikulikan, diabdikan dan
diperhambakan oleh Allah.
Sedangkan
seorang Nabi, lagikan menjadi orang suruhan, orang yang kena suruh, kuli
dan hamba Allah. Inikan pula kita makhlok biasa. Semestinya kita juga
termasuk dalam orang yang kena suruh, kuli, orang suruhan, hamba dan
abdi Allah juga.
Ada setengah
golongan mengaku yang dirinya sebagai Nabi dan mengaku yang dirinya
Tuhan. Dakwaan sebegini, adalah dari kalangan mereka-mereka yang tidak
berilmu makrifat (mengenal Allah), tidak mengenal diri dan tidak
menghayati pengertian dua kalimah syahadah.
Bagi
mereka-mereka yang menghayati pengertian syahadah, ia bukan sahaja
mentafsir syahadah melalui ilmu syariat sahaja, tetapi mentafsir juga
melalui ilmu makrifat. Golongan syari'at mentafsir syahadah melalui apa
yang tersurat, manakala golongan makrifat pula mentafsir melalui apa
yang tersirat. Tafsiran melalui ilmu makrifah, ianya lebih memandang
dari makna yang tersirat, bukannya memandang apa yang tersurat sahaja
sebagaimana tafsiran ilmu syariat.
Seandainya ilmu
kita masih berada pada tahap syariat, janganlah hendaknya menolak ilmu
yang berada pada tahap makrifat. Makrifat itu tasauf (berpandangan jauh
dan berpandangan dalam), melihat buah butir ilmu melalui ilmu kasyaf,
bukannya melihat pada butir ayat didepan mata, tetapi melihat buah butir
pada makna yang tersirat disebalik huruf.
Tafsiran
melalui ilmu makrifat, ianya memberi lebih kefahaman, menjiwai, syahdu,
mendalam dan memberi kesan kepada hati kita. Tafsirannya amat menyentuh
hati, menjiwai, teruja, dan sehingga dapat mengetuk pintu zuk. Orang
makrifat itu, begitu menghayati dan menjiwai kalimah syahdah melalui
kasyaf yang ditemani linangan air mata.
Ketika membaca
kalimah syahdah didalam tahyat semasa solat, apakah sebabnya kita
menggerakkan jari telunjuk? (menegakkan jari telunjuk). Bagi mereka
yang berpegang kepada makrifat, bukan sahaja jari telunjuk yang
bergerak, sebenarnya seluruh anggota tubuh kita juga turut bergerak.
Gerak itu
adalah bagi memperlihatkan sifat kebesaran Allah atas diri kita. Yang
turut bergerak itu bukan sahaja anggota jari telunjuk atau anggota
zahir, tetapi yang lebih utama dan yang lebih penting itu, adalah gerak
dan getaran jiwa makrifat kepada Allah. Gerak jari telunjuk boleh
dibuat-buat, sedangkan yang hendak digerakkan itu, adalah gerak dan
getaran sentuhan jiwa makrifat kepada Allah, yang hanya dapat bergetar
apabila hatinya tersentuh melihat wajah Allah. Getaran dan sentuhan
rohani orang makrifat kepada Allah itu, bukannya dizahirkan dengan
bergeraknya jari telunjuk, tetapi getaran jiwa itu terzahir, bila
sentuhan tasdiq kalimah syahdah, dapat masuk ke dalam jiwa, yang turut
tersahut dan terjawab dengan linangan air mata.
Bagi sesiapa
yang mengenal Allah, bila tiba pada bacaan kalimah syahdah, segala
kelakuannya akan terhenti dengan sendirinya. Terhenti lidahnya dari
melafazkan perkataan lain. Kadang-kadang boleh menghentikan bacaan ayat
Al-Quran ketika sembahyang, kerana karam hatinya dalam zuk kalumah
syahadah, yang boleh membantu ibadah dan membeku segala hukum syarak.
Inilah ertinya syahadah dalam wajah yang tinggi. Ketinggian zuk dalam
syahadah itu, selalunya diiringi dengan air mata. Akal diketika itu,
tidak lagi mampu mengawal hati yang sedang bergegar dengan syahdu
menilik wajah Allah dalam tasdiq kalimah syahdah. Inilah gerak yang
benar-benar gerak, yang menggegar dan menggerakkan seluruh lubuk hati
kita, bukan sekadar menggerakkan jari telunjuk sahaja.
SIAPAKAH SAKSI DAN MENYAKSIKAN UCAPAN KALIMAH SYAHDAH ?
Semasa melafaz
dua kalimah syahdah, kita dikehendaki menghadzirkan dan mengadakan
saksi. Barulah lafazan kita itu diterima pakai, jika kita melafazkan
dengan tidak ada saksi, seumpama lafaz seekor burung tiong dan seumpama
lafaz dari sebuah radio kaset. Lafaz kita itu todak ubah seperti lafaz
yang keluar dari bibir seorang kanak-kanak yang belum akil baligh.
Sebelum kita
melafazkan kalimah syahdah, terutamanya didalam solat, kita dikehendaki
menghadir kan dan menyatakan wajah Allah terlebih dahulu didalam hati.
Setelah wajah Allah itu benar-benar hadir didalam lubuk hati kita,
barulah dua kalimah syahdah yang kita ucap itu, ada nilai, ada makna,
dan ada yang menyaksikannya. Jika Allah tidak dapat kita hadirkan,
kepada Tuhan mana hendak kita persaksikan syahdah kita?
Siapakah saksi
dan siapakah yang menyaksikan di kala kita melafazkan kalimah syahdah
?. Yang bersaksi (melafaz) kalimah syahdah kita itu, adalah roh,
saksinya Allah sendiri dan yang menyaksikannya atau selaku pemerhatinya,
adalah anggota zahir dan makhlok alam seluruhnya. Oleh itu sebelum
bersyahdah, kita dikehendaki menghadir dan menzahirkan wajah Allah
terlebih dahulu, sebagai saksi ucapan syahdah kita. Barulah ucapan
kita itu, boleh dikatakan dilafaz melalui saksi. Jika kita tidak dapat
menghadirkan Allah sebagai saksi, siapa lagi yang hendak menjadi saksi
kita?. Tidak sah sebuah kesaksian (perjanjian) bila kita yang melafaz,
kita yang menjadi hakim dan kita juga yang menjadi saksinya.
Syahdah yang
sah dan yang iterima Allah itu, adalah syahdah yang disertai dengan
saksi. Saksi syahdah kita itu, adalah Allah sendiri, tidak ada
perantaraan dengan yang lain selain Allah. Seandainya kita tidak
mengenal Allah, bagaimana untuk menghadirkan Allah kedalam hati, sebagai
saksi! Seandainya kita tidak mengenal diri, bagaimana pula untuk
menghadirkan roh, bagi menyaksikan perjanjian syahdah kita, ketika mulut
melafazkan syahdah ?. Selaku orang Islam jangan kita ambil mudah dan
pandang ringan tentang syahdah, ianya adalah payung kepada segala
ibadah. Apabila kedua-duanya tidak dapat kita hadirkan diketika
bersyahdah atau diketika sembahyang, apalah ertinya sebuah kalimah
syahdah dan apalah maknanya sebuah ibadah sembahyang. Cuba ajukan
pertanyaan ini kepada diri kita sendiri, apakah ucapan kalimah syahdah
dan sembahyang kita itu, sudah dihadiri oleh wajah Allah dan roh?. Jika
jawapannya memihak kepada tidak, apalah ertinya, gunanya dan nilainya
sebuah syahdah atau solat kita itu, tanpa kehadiran keduanya !.
Seandainya kita
tidak mengenal Allah, kita tidak akan dapat memahami apa ertinya sebuah
kalimah tauhid ( لا اله الا الله). Manakala seandainya kita tidak
mengenal diri, kita tidak akan dapat memahami erti sebutan kalimah rasul
(محمد روسول الله). Pokok pangkalnya di dalam sebarang ucapan kalimah
syahdah yang kita lafazkan itu, ianya memerlukan kepada perkara mengenal
Allah dan Rasulnya terlebih dahulu. Barulah segala ibadah dan segala
ucapan yang kita lafazkan itu, penuh makna dan penuh erti serta diterima
Allah Ta'ala. Apabila kita melafazkan ucapan dua kalimah syahdah atau
bersolat, hati kita hendaklah terlebih dahulu menghadirkan Allah.
Setelah Allah itu hadir dengan nyata dan jelas dihati kita, barulah
lafaz kita itu dianggap sah dan disertai sekali dengan saksi dan yang
menyaksikannya. Barulah syahdah kita itu, diperakui benar oleh Allah
Ta'ala.
Kita tidak
perlu menghadirkan oran lain selain Allah bagi menjadi saksi dalam
berkalimah. Antara kita dengan Allah, tidak ada hijab, dinding, tembok,
sempadan atau perantara. Segala maklok tidak layak untuk menjadi saksi
lafazan kalimah syahdah, melainkan Allah sendiri. Bagaimana untuk
menzahir dan menghadirkan Allah kedalam hati kita !. Cara dan kaedah
untuk menzahir dan menghadirkan wajah Allah ke dalam hati, adalah dengan
belajar ilmu mengenal Allah (ilmu makrifat)
Manakala semasa
kita melafazkan kalimah rasul ( محمد روسول الله) kita dikehendaki
mengenal diri (mengenal roh) terlebih dahulu. Bagi yang tidak mengenal
diri, bagaimana untuk menzahir dan menhhadirkan roh untuk bersaksi
(berjanji). Bagi sesiapa yang tidak dan menghadir dan menzahurkan roh,
siapakah lagi yang layak untuk menyampai dan mengucapkan kalimah syahadah
kita kepada Allah?. Anggota zahir seumpama bibir mulut, hanya selaku
pemerhati atau selaku menyaksikannya sahaja, tidak lebih dari itu.
Apalah yang ada
pada kita, selaku hamba abdi yang fakir lagi daif untuk menjadi saksi
lafaz kalimah Allah yang maha tinggi. Cuba kita gerak-gerakkan bibir
orang yang sudah mati, anggota orang mati itu, boleh bergerak bila ianya
digerakkan, sebegitu jugalah taraf dan kedudukan diri kita selaku
seorang hamba Allah, selaku abdi dan selaku kuli yang fakir. Sudah
tentu tidak layak menjadi saksi dan bersaksi dengan Allah, dalam
melafazkan kalimah syahdah.
Yang melafazkan
ucapan kalimah syahdah itu, adalah diri rohani (roh) yang berkedudukan
tinggi dan bukan lafaz dari sifat anggota diri jasmani yang berkedudukan
rendah lagi kotor, apa lagi dari seorang diri yang tidak kenal diri dan
mengenal Allah. Diri jasmani tidak ubah seumpama diri orang mati, yang
tidak berkuasa melafazkan kalimah Allah Yang Maha Tinggi. Yang akan
menyambut kalimah itu nantinya, adalah dari kalangan yang tinggi
kedudukannya. Apabila yang menyambutnya berkedudukan tinggi, semestinya
yang melafazkannya juga, seharusnya dari kalangan yang berkedudukan
tinggi juga.
Rohani (roh)
kitalah sebenarnya yang melafazkan kalimah syahdah yang maha tinggi
itu. Kalimah syahdah yang kita lafaz itu, bukan sekadar main-main atau
sekadar lafazan dari seekor burung tiung atau dari bibir mulut seorang
yang hanya tahu menyebut sahaja. Apabila kedudukan yang melafaz itu
berada pada kedudukan tinggi, barulah yang berkedudukan tinggi juga akan
menyambutnya. Yang menyambut syahdah kita itu adalah Allah sendiri.
Setiap kali
syahdah yang disebut, setiap kali itu juga bergegarnya tiang arash.
Seandainya tiang arash Allah yang menjadi pasak bumi boleh bergegar bila
mengucapkan kalimah syahadah, inikan pula hati kita yang lembut. Sudah
tentu gegaran, getaran serta sentuhan lafaz kalimah syahadah itu,
teramat hebat menerjah ke dinding hati.
Tidak ada yang
dapat menggegar kan tiang arash Allah melainkan kalimah syahadah.
Letupan gunung berapi dan laungan malaikat Isrofil semasa meniup trompit
sangka kala di hari kiamat, tidak sedikit pun dapat menggegarkan arash,
melainkan hanya kalimah syahadah dari hamba-hambanya yang mengenal
Allah. Begitulah besar, tinggi, hebat serta dahsyatnya ucapan kalimah
syahadah itu, bila ianya dilafaz dengan pengetahuan ilmu mengenal
Allah. Sehingga ianya dapat menggegar dan menggoncang pintu hati dengan
rasa yang amat hebat dan dahsyat.
Kalimah
syahadah yang keluar dari pert suara kita, janganlah sama dengan suara
yang keluar dari peti radio kaset atau dari peti suara seekor burung
tiung.
Untuk
membezakan lafaz kita itu, berbeza dengan lafaz kanak-kanak yang belum
akil baligh atau lafaz burung tiung, kita hendaklah mengenal diri (roh)
dan mengenal Allah. Barulah lafaz kita itu benar-benar lafaz kalimah
syahadah yang sebenar-benarnya berbeza dari mereka yang tidak mengenal
Allah. Barulah lafaz syahadah kita itu ada saksi, bersaksi dan ada yang
menyaksikannya.
Kalimah
syahadah yang menentu dan membezakan apakah kita itu, benar-benar
seorang Islam atau tidak. Apabila benar dalam bersyahadah, maka akan
benarlah juga menjadi seorang islam muslim yang beriman.
Yang
bersyahadah, yang berjanji dan yang bersaksi itu adalah roh. Yang
menjadi saksi dan yang menerima penyaksian kita itu, adalah Allah
sendiri, tanpa ada makhlok perantaraan. Manakala anggota tubuh dan
makhlok sekalian alam ini, hanya bertindak selaku pemerhati dan selaku
menyaksikannya sahaja.
Apakah Maksud Kalimah " لا " (nafi) dalam syahdah ?
Maksud perkataan nafi dalam istilah bahasa adalah bermaksud tidak, menidakkan, tidak mengaku atau menolak.
Mengikut hukum
syarak perkataan "لا " adalah membawa maksud "Nafi" (menolak). Iaitu
menolak atau menafikan ujud yang lain selain ujudnya Allah swt
semata-mata.
Mengikut
pengajian ilmu makrifat, perkataan "لا " dalam kalimah syahadah
bermaksud menolak adanya sifat yang lain selain Allah. Maksudnya disini
bahawa kita menolak segala sifat-sifat yang ada dan sifat-sifat yang
nyata dihadapan kita dengan mengaku bahawa sifat yang ada dan yang
terzahir dihadapan kita ini, sesungguhnya tidak ada dan tidak wujud,
melainkan semuanya adalah wajah Allah.
Wujudnya sifat
yang lain selain dari sifat sifat Allah swt itu adalah palsu, kosong dan
binasa. Sifat wujud hanya ada pada sifat Allah, sifat wujud hanya
berlaku dan terjadi pada diri yang Esa Allah swt sahaja. Sifat-sifat
yang lain selain dari sifat Allah itu, adalah tidak ada dan tidak wujud
(jika wujud sekalipun, ianya cuma bayang). Kalimah "لا " atau kalimah
"nafi" adalah sifat yang tidak dikeranakan dengan suatu kerana, iaitu
sifat yang tidak bergantung atau menumpang kepada apa-apa dan kepada
sesiapa. Sifat yang wujud (ada), ujud (terzahir) dan yang maujud
(dijadikan), semua itu adalah merupakan sifat Allah swt, makhlok lain
tidak boleh memakai sifatNya.
Sifat wujud
adalah sifat mutlak bagi Allah, yang tidak boleh terjadi pada makhlok
lain selainNya. Diri kita yang terzahir ini, hendaklah dibinasa,
dihapuskan dan dimatikan. Nafi dalam ertikata mati sifat, mati
perbuatan (perangai) dan mati nama. Mati seluruh jasad anggota diri
kita. Bolehlah dikatakan bahawa diri kita ini sebenarnya sudahpun mati,
mati dalam wajah Allah swt.
Tidak ada sifat
makhlok dan tidak ada sifat diri kita, melainkan semua itu adalah milik
Allah swt. Makhlok alam dan makhlok manusia seperti diri kita ini
sebenarnya tidak ujud (ada), tidak wujud (yang menjadikan) dan tidak
maujud (yang dijadikan) sama sekali. Jika wujud sekalipun, anggaplah
ujudnya itu seumpama ujudnya bayang-bayang yang bergantung kepada tuan
yang empunya bayang.
Dimana Letaknya Kalimah "لا" Atas Diri Kita ?
Kalimah "لا"
atau nafi diata diri kita adalah terletak kepada perkara binasa. Iaitu
dengan cara menolak, menafi dan menidakkan ujudnya sifat yang lain
selain Allah. Bermaknanya disini bahawa wujudnya diri kita dan wujudnya
alam ini seluruhnya, hendaklah ditolak semula kepada Allah. Apabila
sudah kita tolak, buang, nafi dan menidakkan yang lain selain Allah,
maka disitulah letaknya kalimah "لا " atas diri kita ini. Iaitu
terletak atas sifat nafi.
Bagaimana Pegangan (Iktikad) Kita Terhadap Kalimah Nafi ?
Iktikad pada
kedudukan nafi adalah berlainan dengan iktikad pada kedudukan nafi dan
iktikad pada kedudukan isbat pula berbeza dengan iktikad pada kedudukan
diperingkat kalumah Allah. Ketiga-tiga kalimah di atas adalah
berlainan tahap kedudukan iktikadnya.
Di dalam
menuntut ilmu makrifat, kita dikehendaki mengikut tertib atau aturan
yang mana dulu dan yang mana kemudian, supaya ianya beroleh menafaat.
Pada tahap
kalimah nafi iaitu pada awal permulaan bertasdiq (beriktikad), kita
dikehendaki supaya mengaku bahawa makhlok seluruhnya termasuk alam dan
diri kita sendiri, belum lagi terjadi atau belum lagi wujud. Yang ada
pada peringkat ini hanya Allah swt sahaja. Peringkat ini adalah
peringkat kosong gelap
hampa dan
ghaib. Yang ada, yang wujud, ujud dan yang maujud pada peringkat dan
ketika ini adalah hanya Allah semata-mata tanpa makhlok disampingnya.
Tasdiq hati (iktikad di hati), semasa berkedudukan pada tahap kalimah
"لا ", kita dikehendaki menafi, menolak, membuang, mengenepi dan
membinasakan yang lain selain Allah.
Di peringkat
ini kita dikehendaki beriktikad dan mengaku bahawa segala kehidupan
dilaut dan didarat, seolah-olah belum lagi terjadi, terzahir dan belum
lagi wujud. Iktikad dihati kita semasa berada diperingkat nafi atau
pada kalimah "لا" bahawasanya alam, surga, neraka, dunia, akhirat dan
sebagainya belum lagi ada atau belum lagi terzahir. Ketika diperingkat
nafi, kita dikehendaki mengibaratkan seolah-olah alam ini masih di dalam
keadaan gelap tanpa cahaya wajah Allah. Nur Allah ketika diperingkat
nafi, seumpama belum lagi bercahaya menerangi alam, yang menyebabkan
segala yang kita pandang kelihatan seumpama gelap dan tidak bercahaya.
Di ketika itu,
hanya wajah Allah sahaja yang kita nampak terang. Pada ketika itu juga,
hanya wajah Allah akan sentiasa terpandang, walau pun dunia ini gelap
ditimpa gerhana. Sekali pun mata kita ditutup dan buta, namun wajah
Allah akan tetap kita nampak.
Nur Allah akan
hanya bercahaya menerangi alam, apabila berada pada kedudukan kalimah
isbat. Pada masa kedudukan kalimah nafi, alam ini seumpama belum lagi
bercahaya dan belum lagi terzahir. Anggaplah seumpama alam dan diri
kita akan terzahir semasa sampainya kita kepada tasdiq (iktikad)
diperingkat kedudukan kalimah isbat.
Iktikad kita
pada tahap ini, seumpama diri kita ini belum lagi wujud. Inilah yang
dikatakan iktikad nafi "لا" dalam kalimah syahadah, iaitu mengaku bahawa
semua selain Allah adalah kosong, kosong pada fikiran dan kosong juga
pada kenyataan (realiti) yang bahawasanya alam ini belum wujud dan belum
terzahir. Yang wujud dan yang terzahir pada tahap ini hanyalah
gambaran cahaya wajah wajah Allah.
Kalimah nafi
bertujuan mengajar kita supaya mengenal diri, dengan mengosongkan segala
selain Allah. Ilmu dalam kalimah nafi boleh dibawa dan diterjemahkan
kepada diri kita sendiri iaitu menafikan adanya diri kita dan makhlok
seluruhnya.
Kalimah nafi
adalah peringkat pengajian ilmu yang membicarakan tentang sifat Allah,
namun jangan kita lupa untuk merujuk kepada diri kita sebagai
perbandingan. Inilah pengertian kalimah nafi menurut sudut pandangan
ilmu makrifat dalam ilmu mengenal Allah dan cara bertasdiq dalam
mengucap dua kalimah syahadah.
Sifat 20 Manakah Yang Terkandung Dalam Kalimah Nafi "لا " ?
Sifat 20 yang terkandung dalam kalimah nafi "لا" didalam syahadah ada satu perkara iaitu :-
SIFAT WUJUD (ADA)
Di dalam
kalimah nafi "لا", terkandung satu sifat. Sifat yang terkandung itu
dikenali sebagai wujud (sifat 20 yang pertama) sifat wujud (ada) di
dalam kalimah nafi, tidak dimiliki oleh sesiapa selain Allah swt, yang
sama sekali tidak dimiliki oleh makhlok.
Memandangkan
Allah bersifat wujud, sifat makhlok sudah tentu bersifat tidak wujud dan
bersifat tidak ada. Itulah makanya kalimah "لا" (nafi) itu, memberi
penekanan kepada perkara menolak, membuang, menafi dan membinasakan
makhlok. Apabila kita sudah membuang dan menolak makhlok, di situlah
baru kita akan nampak Allah dalam bersyahadah.
Apabila kita
telah melafaz kalimah syahadah "لا" (nafi), bermaknanya disini, kita
sudah mengaku bahawasanya makhlok sudah tidak ada dan sudah tidak wujud
lagi pada pandangan hati. Yang ada itu hanya Allah. Apabila sifat
makhlok semuanya sudah tidak ada dan sudah binasa, bagaimana pula dengan
sifat diri kita, apakah diri kita juga turut tidak ada!...
Apabila segala
sifat makhlok sudah kita hilangkan, nafikan, tolak dan buang,
bermaknanya di sini bahawa diri kita juga seharusnya tidak ada. Apabila
diri dan seluruh makhlok alam sudah tidak ada, apakah lagi yang ada,
yang tinggal dan yang tersisa !. Apabila diri kita dan seluruh alam
sudah binasa, mati dan lebur, yang ada, yang tinggal, yang terbaki dan
yang tersisa itu adalah Allah. Inilah maksud, corak dan kaedah
pendedahan yang hendak di ketengahkan oleh ilmu makrifat melalui kalimah
nafi.
Dapatkah Sifat Wujud (kalimah nafi) Itu, Dikualiti Atau Dikuantitikan ?
Satu-satunya
sifat 20 yang mewakili kalimah nafi itu, adalah sifat wujud. Allah itu
bersifat wujud. Wujudnya Allah itu, suatu sifat yang tidak boleh
dipegang dan tidak boleh dilihat melalui mata kasar. Sungguh pun
kuwujudan dan kehadiran Allah itu, tidak dapat dilihat dengan mata
kasar, namun sebagaimana kita dapat melihat dan merasa kehadiran sifat
angin melalui kualitti dan kuantiti dahan pokok yang bergoyang,
sebegitulah kita dapat melihat dan merasa kualiti dan kuantiti kehadiran
dan kenyataan Allah pada sifat makhloknya. Kehadiran Allah itu, hanya
akan dapat dirasai melalui sentuhan hati yang makrifat kepada Allah.
Allah itu
bersifat halus dan ghaib, dengan melalui anggota halus dan ghaib juga,
kita dapat melihat yang halus. Sifat Allah itu adalah sifat yang tidak
dapat digambarkan oleh akal fikiran. Tidak dapat untuk dibuat
perbandingan atau perumpamaan. Perumpamaan yang telah kita ungkap
selama ini, adalah semata-mata bagi mempermudahkan kefahaman akal
semata-mata. Bagaimanakah Allah itu boleh digambar dan diumpamakan,
sedangkan ia bersalahan dengan yang baharu ( laisa kamislihii syaiun).
Sifat Allah itu, tidak memungkinkan diumpamakan dengan sesuatu. Sifat
Allah tidak dapat untuk dikuantiti atau dikualitikan, sebagaimana sifat
makhloknya. Hanya dapat dirasa, melalui kaedah melihat wajah makhlok.
Kewujudan Allah tidak dapat dirasa dengan lidah, tidak boleh diraba
dengan tangan dan tidak dicapai oleh akal fikiran.
Contohnya kita
tidak dapat bayangkan bagaimana Allah itu ada (wujud). Lemah akal untuk
memikirkannya. Itulah yang menggambarkan betapa mutlaknya sifat wujud
Allah Yang Maha Esa.
Apabila sifat adanya Allah itu, diterjemahkan kepada diri kita, bererti kita ini adalah bersifat tidak ada dan tidak wujud.
Apakah Sifat Yang Hendak Kita Nafi, Tolak Dan Hilangkan ?.
Sifat yang
hendak dinafi, ditolak dan yang hendak dibuangkan adalah 7 sifat yang
ada didalam kalimah isbat. Inilah sifat-sifat yang hendak dinafikan
dari fikiran kita semasa bertasdiq kalimah syahadah. Bagi mereka-mereka
yang mengenal diri, sifat-sifat tersebutlah yang mereka tolak dan yang
mereka nafikan dari anggota tubuh badan mereka. Walaupun ianya sebesar
zarah sekalipun, mereka tidak mahu sifat-sifat tersebut melekat pada
tubuh badannya.
Haram bagi
mereka memiliki dan memakai sifst-sifat Allah swt. Haram hati-hati
mereka beriktikad dan bertasdiq memakai sifat-sifat Allah, malah pada
penglihatan dan pandangan hatinya, perkara-perkara yang lain selain
Allah itu hendaklah diserahkan kembali kepada Allah Ta'ala. Dalam
menolak atau menafikan sifat Allah, kita tidak boleh mengesakan sifat
benda-benda yang halal sahaja, sedangkan perkara-perkara yang haram dan
keji adalah juga merupakan makhlok Allah, yang mana semua makhlok Allah
itu hendaklah juga dinafi dan dikembalikan juga kepada Allah.
Cuba kita tanya
kepada diri kita sendiri, bagaimana dengan nasib mereka-mereka yang
jahil, jahat dan umat islam yang tidak mengikut perentah islam, kemana
hendak kita buang mereka dan kemana hendak mereka tuju, jika tidak
kepada Allah. Apakah yang keji dan yang haram itu, bukan makhlok Allah
! Apakah yang alim sahaja menjadi makhlok Allah !
Sesungguhnya
yang haram, yang halal, yang baik mahu pun yang buruk, seumpama sifat
anjing, khinzir, kambing, unta, gereja, berhala, mesjid atau sifat
Ka'abah itu semuanya adalah makhlok Allah, yang semuanya tidak
terkecuali dan harus dibinasakan dan dikembalikan semula semuanya kepada
Allah (samada baik mahupun buruk). Sifat surga, neraka, dunia,
akhirat, zahir, batin, baik mahupun yang jahat, semuanya hendaklah
dibinasakan. Yang kekal abadi hanyalah sifat Allah yang esa. Dengan
itu tidak ada satu makhlok pun yang tersisih atau terpinggir dari
kembali kepada Allah.
Dengan itu
tidak timbul lagi sifat kaldai, unta, kambing, lembu, anjing, khinzir,
mesjid mahupun sifat Ka'abah. Tidak lagi timbul sifat najis atau suci,
haram atau halal, sifat zahir atau batin dan tidak lagi ada sifat aku
atau dia, melainkan semuanya kembali kepada zat, sifat, afa'al dan asma'
Allah. Samada sifat itu, yang terzahir dan yang tersembunyi, semuanya
adalah menjadi milik Allah dan merupakan wajah Allah swt belaka.
Firman Allah yang bermaksud :-
"Allah (Akulah) cahaya langit dan bumi"
An-Nur : 35
Bagaimana Cara Untuk Memulangkan Sifat Nafi Kepada Allah ?
Cara untuk
menafi dan cara untuk menolak sifat-sifat di peringkat kalimah nafi dan
di peringkat "لا" dalam kalimah syahdah, adalah dengan cara mengaku dan
percaya melalui ilmu makrifat bahawa barang sesuatu yang terzahir dan
yang ternampak disekeliling kita ini, pada hakikat sebenarnya adalah
tidak ada dan tidak wujud pada rialitinya. Yang kita lihat dan yang
kita pandang disekeliling kita ini, merupakan bayangan cahaya Allah dan
merupakan wajah Allah belaka, yang meliputi sekalian alam termasuklah
diri kita sendiri.
Allah jadikan
kita, adalah semata-mata untuk dijadikan tempat kita memandang sifat
Allah, supaya Allah itu dapat dikenal dan dapat dilihat oleh sekalian
makhlok. Allah menzahir dan menampakkan sifat wajah dirinya melalui
sifat makhluk dan melalui diri kita sendiri, supaya dengan itu kita
semua dapat mengenal Allah melaluinya.
Kita
dikehendaki menolak semua kejadian sifat-sifat yang lain selain dari
sifat Allah. Zahir dan wujudnya sifat-sifat diri kita juga, harus kita
nafikan, tolak dan kembalikan semula kepada Allah. Dengan cara menafi
dan menolak kewujudan makhlok disitulah kita akan nampak penzahiran dan
kenyataan wajah Allah di dalam hati kita. Makhlok dijadikan Allah
sebagai tempat memandang sifat-sifatNya. Inilah cara Allah
memperkenalkan dan memperlihatkan sifat diriNya kepada sesiapa yang
berakal dan berpandangan.
Inilah kaidah
ilmu makrifat, melalui ilmunya mengajar kita bagaimana cara untuk
menolak dan menafikan sifat qidam, nafi sifat baqo', nafi sifat
mukholafatuhu dan menafikan sifat qiyamuhu binafsih. Yang mana dengan
itu mudah-mudahan bagi sesiapa yang berpandangan, dapatlah ia memandang
Allah dan mengenal Allah melaluinya.
Cara untuk
menolak dan cara untuk menafikan ujudnya sifat yang lain selain Allah
itu, adalah dengan cara menolak ujudnya makhlok, sifat makhlok seumpama
kayu kayan, bukit bukau, tumbuh-tumbuhan, haiwan didarat mahupun
kehidupan di laut termasuklah jasad diri kita sendiri. Hendaklah
dibinasa dan dikembalikan semula kepada Allah, sehingga semuanya
kelihatan dalam wajah Allah yang satu, qidam dan baqo'.
Pemulangan yang
lebih dalam dan lebih tinggi lagi, adalah sehingga sampai kepada tahap
bahawa, sifat diri kita ini tidak kekal (baqo'), tidak semula jadi
(qidam), tidak boleh hidup sendiri tanpa kuasa Allah (qiyamuhu) dan diri
kita tidak sama seperti sifat Allah (mukholafatuhu) dan sebagainya.
Semuanya
hendaklah dianggap tidak ada, semuanya hendaklah dianggap tidak wujud.
Yang ada dialam ini dan pada diri kita ini, adalah penzahiran sifat
Allah. Kejadian sifat kita adalah tidak kekal. Dijadikan kita dengan
ada permulaan dan ada pula akhirnya. Semua yang ada dialam ini, adalah
bersifat tidak serupa dengan sifat Allah dan tidak boleh berdiri dengan
sendiri, semuanya memerlukan bantuan dan pertolongan antara satu sama
lain, tidak seperti sifat Allah yang tidak perlu ada pembantu dan tidak
perlu ada penolong. Pokok pangkalnya mengaku sahajalah yang kita ini
telah mati dan tidak wujud. Yang wujud hanyalah Allah. Inilah cara dan
kaedah ilmu makrifat dalam mengenal Allah melalui kalimah nafi.
Kita tolak,
nafi, buang dan fana'kan semua kejadian, sehingga sampi ianya menjadi
kosong, kosong pada fikiran dan kosong hendaknya juga sampai ke hati.
Sampai kepada tahap yang dunia ini tidak kelihatan, melainkan yang kita
lihat dan yang kita pandang itu, semuanya adalah wajah Allah
semata-mata. Yang lain selain wajah Allah swt, adalah palsu dan
binasa. Tidak lagi kita pandang kepada makhluk, harta, anak-isteri,
wang ringgit, sudah senang dan tidak lagi pandang kepada dunia.
Pandangan mereka-mereka yang memahami konsep nafi, menganggap dirinya
dan alam dunia ini sudah tidak lagi wujud, yang wujud dan yang ada itu,
sedah hancur, binasa dan lebur
Dalam wajah Allah swt.
Firman Allah :-
28.Surah Al-Qaşaş (Verse 88)
وَلَا تَدْعُ
مَعَ اللَّهِ إِلَٰهًا آخَرَۘ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَۚ كُلُّ شَيْءٍ
هَالِكٌ إِلَّا وَجْهَهُۚ لَهُ الْحُكْمُ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ
Dan janganlah engkau menyembah tuhan yang lain bersama-sama Allah. Tiada
Tuhan melainkan
Dia. Tiap-tiap sesuatu akan binasa melainkan Zat Allah. BagiNyalah
kuasa memutuskan segala hukum, dan kepadaNyalah kamu semua
dikembalikan.
Begitulah
perasaan dan iktikad ahli makrifat di dalam memahami pengertian kalimah
nafi dan kalimah "لا" sewaktu ucapan dua kalimah syahadah dilafazkan.
Sewaktu ucapan perkataan dua kalimah syahadah, hati kita hendaklah
betul-betul faham dan betul-betul mengerti dengan sepenuh kepercayaan
dan sepenuh keyakinan dan beriktikad yang padu bahawa, segala-gala
makhlok sudah tidak lagi ada pada fikiran kita, tidak lagi ada pada hati
sanubari kita. Yang ada, yang wujud, yang ujud dan yang maujud itu
adalah hanya Allah swt.
Bagaimana Cara Kita Hendak Berpegang Kepada Kalimah Nafi?
Diperingkat
pengajian kalimah nafi, kita dikehendaki beriktikad dan berpegang serta
percaya sepenuh hati bahawasanya seluruh alam semesta termasuklah diri
kita sendiri ini adalah gelap, alam ini hilang lenyap, alam ini binasa
serta terhapus dan tidak ujud (tidak ada) sama sekali dalam pandangan
hati. Yang ada disekeliling kita dan yang wujud di semesta alam ini,
hanya wajah Allah sahaja, semata-mata wujud, yang hidup dan yang
berkuasa.
Apabila sifat
kita telah binasa, tidak ada, tidak berkuasa, dan tidak hidup, bererti
kita sebenarnya telah mati. Orang mati, sudah tentu bersifat banasa,
hilang, hancur terbakar dan ghoib dalam wajah Allah. Anggaplah diri
kita diibaratkan sudah mati, mati anggota pancaindera, mati kemahuan dan
mati juga segala cita-rasa.
Empunya anggota
zahir dan anggota batin yang kita dukung selama ini dan yang kita usung
kesana kemari, sesungguhnya adalah jasad diri yang sudah mati. Inilah
iktikad, inilah kepercayaan dan inilah pegangan kita semasa melafazkan
ucapan kalimah "لا" atau kalimah nafi. Inilah pegangan dan iktikad kita
yang putus dan muktamat sebagai umat yang bertuhankan Allah.
Kita yang
bersifat baharu atau yang bersifat makhlok tidak layak memakai
sifat-sifat Allah dan tidak layak memakai pakaian Allah. Sifat tersebut
adalah sifat hanya bagi Allah swt. Jangan sekali-kali kita sebagai
makhlok manusia cuba untuk memakai sifat Allah, jangan sesekali cuba
memakai pakaian Allah. Apabila pakaian Allah itu kita pakai, maka akan
hancur leburlah sekalian diri kita, hangus terbakar dan akan tenggelam
serta karamlah sifat diri kita dalam lautan fana', cahaya wajah Allah.
Inilah cara,
jalan dan kaedah ilmu yang ditunjangi oleh ahli-ahli makrifat dalam
menterjemahkan hubung-kait kalimah nafi dan kslimah "لا", bagi
membinasakan diri dengan tujuan supaya dapat dikembalikannya semula
kepada Allah.
HURAIAN KALIMAH ISBAT (اله)
Apakah Maksud Kalimah Isbat اله dalam syahadah ?.
1. Mengikut istilah ilmu, isbat ertinya mengadakan atau mengiakan. Iaitu sifat yang diadakan semula.
2. Pengertian
isbat mengikut pandangan ilmu makrifat ertinya "MENZAHIRKAN" atau
"MENERBITKAN" sifat yang dizahir atau diterbitkan oleh Allah keatas
makhlokNya. Sifat yang dinampakkan atau sifat yang diperlihatkan untuk
dipertontonkan kepada makhlok.
Sifat isbat itu
bersifat menumpang atau sifat pergantungan. Sifat yang disabitkan
kepada sabit yang lain atau sifat yang dikeranakan dengan kerana yang
lain. Sebab yang disebabkan oleh sebab yang lain. Itulah pengertian
isbat menurut pandangan ilmu makrifat. Isbat itu adalah suatu sifat
yang tidak boleh berdiri sendiri tanpa bantuan dan pertolongan atau
pergantungan dengan sifat yang lain.
Sifat 20 Manakah Yang Terkandung Dalam Kalimah Isbat (اله) ?
Sifat 20 yang dikaitkan dengan kalimah isbat adalah seperti berikut:-
1. Sifat kudrat - kuasa dengan yang berkuasa
2. Sifat irodat - kehendak dengan yang berkehendak
3. Sifat ilmu - ilmu dengan yang berilmu
4. Sifat hayat - hidup dengan yang menghidupkan
5. Sifat sama' - dengar dengan yang berpendengaran
6. Sifat basor - lihat dan yang berpenglihatan
7. Sifat kalam - kata dengan yang berkata-kata
Sifat-sifat di
atas dikenali sebagai kalimah isbat (اله), yang menumpang sifat (الا),
sifat yang disabit dengan sabit yang lain (dikeranakan dengan suatu
kerana), sifat pergantungan itu, seumpama sifat kudrat menumpang dan
bergantung kepada sifat kodirun Allah, irodat menumpang dan bergantung
kepada sifat muridun Allah, ilmu pula menumpang sifat alimun dan
begitulah seterusnya sampai kepada sifat-sifat yang lain. Semua sifat
yang kita miliki ini, adalah kepunyaan Allah belaka. Oleh itu untuk apa
disimpan-simpan lagi, serahlah semula kepada Allah. Sementara
kesempatan masih terbuka.
Bolehkah Akal Kita Mengukur Sifat Isbat Melalui Anggaran Kualiti atau Kuantiti ?
Kalimah nafi
merujuk kepada sifatnya wujud, sifat wujud Allah tidak dapat diukur dan
tidak dapat dinilai oleh akal, manakala sifat isbat pula ianya dapat
diukur dengan pandangan mata, dapat dinilai dengan pendengaran telinga,
dapat diraba dengan anggota tangan, dapat digambarkan oleh akal
fikiran. Sifat isbat adalah sifat yang boleh diukur jumlah kualiti dan
kuantitinya.
Dalam peringkat
kalimah nafi, semua sifat di dapati tidak dapat dikualiti dan di
kuantitikan dan ianya tergolong diantara sifat yang tidak nyata.
Manakala dalam peringkat kalimah isbat pula, sifatnya boleh dikualiti,
dinyata dan dapat dizahirkan melalui sifat pancaindera.
Apakah Perbezaan Antara Sifat Nafi Dengan Isbat ?.
CONTOH 1 :-
Sifat nafi itu
seumpama sifat sebiji benih pada peringkat permulaan, yang belum
terzahir pokoknya (belum bertunas) dan peringkat sebelum ada anggota.
Manakala pada
peringkat isbat pula, seumpama benihnya yang sudah tumbuh dan mula
menampakkan sifat pohonnya dan peringkat sudah ada jasad.
Di peringkat
isbat itu, adalah peringkat diberi peruntukan sifat anggota aleh Allah
kepada hambanya. Sungguh pun begitu, peruntukan yang diberi kepada kita
itu, tidaklah bererti diberi secara sepenuhnya, malah ianya diberi
secara gambaran wajah sahaja, bukannya secara mutlak.
Biji benih
telah menzahirkan sifat yang terkandunh di dalamnya, bagi memperlihat
dan mempamerkan kebesaran sifat benih, bukan untuk menzahirkan kebesaran
pokok. Kekuasaan itu, ada pada benih bukannya pada pokok.
CONTOH 2 :-
Seorang raja
yang memerintah Negara, telah mengurnuakan pingat darjah kebesaran
kepada menterinya. Pingat dan darjah kebesaran tersebut bukanlah berupa
kuasa, tetapi ianya berupa pingat (sekeping logam) atau (berupa
segulung kertas). Yang mana pingat itu sendiri tidak berkuasa apa-apa.
Ianya boleh diberi dan boleh ditarik balik oleh Raja pada bila-bila
masa yang dikehendaki. Pingat darjah kebesaran itu hanyalah sekadar
gelaran pada nama, bagi menggambarkan lambang kebesaran Raja itu
sendiri, bukan untuk menggambarkan kebesaran sipenerima.
Begitulah
kedudukan darjah kebesaran ilmu isbat pada diri kita. Seumpama diberi
kekuatan pada tangan, berkata-kata pada mulut, ilmu pada akal, nyawa
pada hidup, pendengaran pada telinga dan penglihatan pada mata dan
sebagainya oleh Allah kepada kita itu, adalah sebagai tanda untuk
menampakkan, memperzahirkan dan memperlihat kan sifat kebesarannya,
bukan untuk memperlihatkan kekuatan, penglihatan, pendengaran dan hidup
diri kita, tetapi bagi memperlihatkan kebesaran pemilik hidup,
penglihatan, pendengaran dan sebagainya.
Diberi pula
darjah-darjah kebesaran itu, dalam bentuk sementara. Seumpama pingat
pendengaran, piala penglihatan dan darjah kebesaran hidup itu, adalah
pingat kebesaran Allah dan bukannya pingat kebesaran kita. Bila-bila
masa Allah boleh memberi dan menarik balik balik pemberiannya, mengikut
kehendaknya.
Peringkat isbat
adalah seumpama benih yang bercambah menjadi pohon. Segala akar,
batang, dahan, daun dan bunga itu, adalah barang pinjaman dan barang
barang anugerah pemberian dari biji benih. Tumbuh segala batang, dahan,
daun dan sebagainya itu, adalah bagi memperkenalkan dan memperlihatkan
keajaiban dan kekuasaan sifat benih. Yang pada peringkat awalnya
kelihatan kosong, tidak punya apa-apa di dalamnya, kini boleh tumbuh
membesar dengan segala macam bentuk. Ini bagi memperlihat, memperkenal
dan menzahirkan sifat benih, bukan untuk memperkenalkan sifat pokok.
Begitu jugalah dengan sifat diri kita. Sifat diri kita tidak ubah
seumpama sifat benih yang membesar menjadi pokok, hasil dari pemberi dan
anugerah sementara dari Allah Ta'ala.
Sifat nafi itu,
seumpama biji benih (janin di dalam kandungan ibu), manakala sifat
isbat pula, seumpama pokok yang tumbuh (diri zahir kita). Wujudnya diri
kita ini, hanya berupa bayang, bagi memperlihatkan tuan yang empunya
bayang semata-mata.
Peringkat isbat
itu, seumpama mata yang menumpang sifat penglihatan, telinga menumpang
sifat pendengaran, mulut menumpang sifat berkata-kata dan sebagainya.
Setelah kita sedar uang diri kita ini, sekadar menumpang, maka segalanya
hendaklah dipulangkan semula kepada Allah.
Semasa kita
mengucapkan perkataan اله dalam dua kalimah syahadah, sifat-sifat
seumpama tersebut diatas, hendaklah diserah dan dipulangkan kembali
kepada Allah. Supaya ianya menjadi diri kita ini kembali kosong.
Itulah kandungan kalimah اله (kalimah isbat dalam bersyahadah. Sifat
isbat, tidak boleh berdiri sendiri, tanpa menumpang dan bergantung
kepada sifat sabit. Isbat adalah sifat yang disebabkan dengan sebab
yang lain dan dikeranakan dengan kerana yang lain.
KALIMAH ISBAT MENUMPANG SIFAT APA ?
Kalimah isbat اله hanya manumpang sifat sabit الا
1. Hayat menumpang sifat haiyun
2. Ilmu menumpang sifat Alimun
3. Kudrat menumpang sifat kodirun
4. Irodat menumpang sifat muridun
5. Samak menumpang sifat samiun
6. Basor menumpang sifat basirun
7. Kalam menumpang sifat mutakallimun.
7 sifat isbat
bergantung kepada 7 sifat sabit, sifat isbat ialah sifat yang dipinjam
pakai oleh sifat الا. Pada istilahnya, ia dipinjam pakai oleh Allah
kepada kita dengan 7 sifat isbat, tetapi pada kenyataan sebenar,
bukanlah bermaksud pinjam atau meminjam, kenyataan kenyataan yang
sebenarnya, sifat itu adalah hak kepunyaan mutlak Allah.
Istilah pinjam
meminjam itu, adalah sekadar mempermudahkan faham semata-mata. Sifat
isbat adalah sifat mutlak Allah yang dizahirkan oleh Allah ke atas
hamba-hambanya, bagi tujuan menzahirkan diriNya supaya diriNya dapat
dipandang, dikenal dan dilihat oleh hamba-hambanya.
Apakah Allah Meminjam Pakai SifatNya Kepada Kita Atau Sekadar Menzahirkan SifatNya Atas Kita?.
Manusia yang
berakal dan berpandangan seperti kita, sudah tentu dapat menilai dan
dapat mengenal pasti milik siapa sifat diri kita ini. Tidakkah terfikir
oleh kita bahawa, siapalah diri kita ini, sampai dapat berkongsi sifat
dengan Allah!. Sedangkan sifat Allah itu tidak layak dipakai oleh
maklok, dan tidak ada siapa yang boleh berkongsi memakai persalinan
Allah. Seandainya pakaian Allah itu, dapat dikongsi pakai oleh makhlok,
dimanakah lagi kelebihan, kebesaran dan ketinggianNya !. sedangkan
Allah itu sifatnya bersalahan dengan yang baharu. Walaupun dari segi
bahasa, kita diumpamakan meminjam pakai sifat Allah atau Allah telah
memberi pinjam, untuk di pakai dalam jangka masa sementara sifatNya
keatas makloknya (diri kita), tetapi pada hakikatnya dan pada kenyataan
sebenarnya, ianya tidak sedemikian. Sifat Allah sebenarnya tidak diberi
pinjam mahupun kita meminjam dari Allah. Itu sekadar perumpamaan dari
segi istilah bahasa sahaja. Sebagai makhlok, kita tidak layak meminjam
pakai persalinan Allah.
Sifat Allah
bukan boleh di pinjam atau di kongsi oleh sesiapa. Sifat Allah itu,
adalah milik mutlak Allah sendiri, tidak ada siapa yang layak memakai
atau meminjam pakaian sifat Allah kerana Allah itu (laisa kamislihi
syaiun). Allah itu adalah bersalahan dengan sifat yang baharu.
Isbat bukan
sifat yang diberi pinjam kepada manusia atau bukan sifat yang diberi
pakai oleh Allah kepada kita manusia, istilah itu adalah sekadar tidak
lebih dari cara untuk memberi faham sahaja.
Pengajian di
peringkat isbat, adalah peringkat ilmu bagi menunjukkan bahawa sifat
Allah pada mulanya tersembunyi atau terselindung, kini telah dibuka, di
perzahir dan di perlihatkan oleh Allah, dengan menzahirkan sifatnya
melakui sifat makhlok. Seumpama sifat penglihatannya dizahirkan melalui
sifat mata makhlok.
Bagi yang
benar-benar faham akan ilmu ini, tidak ada lagi istilah pinjam dan tidak
lagi ada istilah penzahiran. Sifat diri kita ini, sebenarnya adalah
tidak ada dan tidak wujud, mana mungkin perkara yang tidak wujud (jasad
yang binasa) boleh memakai atau meminjam pakaian Allah, sedangkan diri
bagi orang yang mengenal Allah itu, sudah binasa, hancur dan telah lama
mati ! Bagi diri yang telah mati, tidak memungkinkan kita dapat memakai
pakaian lagi, apa lagi untuk memakai pakaian Allah. Walaupun Allah
menzahirkan sifat Nya keatas makhlok, namun sifat itu tetap sifat Allah
dan bukannya sifat makhlok.
Sifat makhlok
adalah binasa (tidak ada), sungguh pun dalam bahasa kiasan, sifat itu di
pinjam pakai oleh Allah kepada kita atau di zahirkan oleh Allah keatas
hamba-hambanya, tidaklah bererti yang sifat-sifat berkenaan menjadi hak
milik mutlak kita. Penzahiran sifat-sifat itu, keatas hamba-hambaNya
adalah di atas dasar supaya Allah itu dapat di kenali melaluinya.
Tetapi kenapa masih ada yang tidak dapat melihatnya?
Hadis Qudsi yang bermaksud:-
"Aku jadikan akan tiap-tiap suatu kerana hendak mengenal akan Daku pada tiap-tiap sesuatu, adanya"
Apakah Hikmah, Sebab Dan Tujuan Ilmu Isbat ( Kalimah اله ) Ini DiPelajari ?
Sebab, faedah,
hikmah dan tujuan kita pelajari Kalimah Isbat adalah bertujuan supaya
kita mengaku dengan sebenar pengakuan bahawa seluruh alam ini memang
wujud dan dizahirkan oleh Allah swt. Alam ini memang nyata dan
benar-benar terzahir. Begitu juga dengan sifat diri kita, diri kita
juga wujud dan ada pada kenyataan.
Jika kefahaman
ilmu kita masih berada pada peringkat kalimah nafi, kita disarankan
supaya membinasakan segala yang wujud. Bilamana kefahaman kita sudah
berada pada tahap pengajian kalimah isbat pula, kita disarankan supaya
mengiakan dan mengadakan kembali segala sifatnya yang pada mulanya kita
tolak, agar dapat dikembalikan semula menjadi sifatnya yang asal.
Diadakan kembali ke tujuh-tujuh sifat, iaitu sifat mendengar, sifat
melihat, sifat berkata-kata, sifat hidup, sifat ilmu, sifat berkuasa dan
sifat berkehendak. Allah zahirkan semua sifat ke atas kita, bertujuan
agar menjadi satu tanda, menjadi satu isyarat, menjadi satu petunjuk dan
menjadi satu kenyataan kepada kita bahawa semua sifat-sifat tersebut,
adalah bagi menampakkan sifat diri Allah itu sendiri dan bukan untuk
memperlihatkan diri kita, tetapi untuk memperlihatkan sifat diriNya.
Bermaknanya disini bahawa, pada penghujung pengsjian ilmu ini, sifat
diri kita, akan kembali semula kepangkuan Allah Ta'ala dengan berkeadaan
kosong (tidak punya apa-apa)
Bagaimana Cara Kita Untuk Berpegang Kepada Kalimah Isbat?
Iktikad,
kepercayaan serta pegangan kita pada peringkat pengajian kalimah ini,
kita dikehendaki dengan sebenar yakin dan sebenar percaya bahawa,
sifat-sifat yang ada pada diri kita ini adalah wajah Allah. Walaupun
pada peringkat kalimah isbat, sifat diri kita telah diadakan kembali dan
telah diwujudkan semula, tetapi kewujudannya itu, hanya pada anggapan,
bayangan dan khayalan sahaja, tidak nyata pada hakikatnya, kita hanya
bersifat menumpang.
Seumpama sifat
hayat (hidup kita) hanya menumpang haiyun Allah. Pada peringkat awal
kalimah isbat kita telah memiliki semula sifat kita, tetapi pada
penghujung kalimah isbat, kita dikehendaki mengembalikan nya semula
kepada Allah, sebagaimana kedudukan pada tahap kalimah nafi (لا).
Kembalinya kita kepada bersifat Ada dan wujud itu, hanya pada hayalan,
sangkaan dan bayangan sahaja. Pegangan kita pada kalimah isbat itu,
anggaplah sebagaimana berada pada tahap nafi, dengan menyerahkan
segala-galanya kembali kepada Allah Ta'ala. Diri kita akan kembali
semula untuk bersifat kosong, sebagaimana asal.
HURAIAN KALIMAH SABIT (الا)
Apakah Maksud Kalimah الا ?
A). الا mengikut pengertian bahasa ertinya kecuali atau melainkan atau selain daripada.
B). Maksud
kalimah الا mengikut pengertian makrifat adalah, sabit atau sebab.
Seumpama kenapa kita boleh mendengar (sama'), kita mendengar kerana
sabit dan sebab adanya samiun (pendengaran Allah), kenapa kita boleh
melihat (basor) ?, kita boleh melihat adalah kerana sabit dan sebab
adanya basirun Allah ( Yang Maha berpenglihatan).
Berlakunya
sebab, mestinya dari musabab dan terjadinya sabit mestilah dari
musabit. Sebab dan sabit itu, datangnya dari sifat الا, manakala
musabab dan musabit itu datangnya dari sifat kebesaran Allah. Didalam
menghayati kalimah الا, kita tidak boleh lari dari sifat 20, tanpa sifat
20, makna kalimah الا tidak akan dapat di terjemah. Pendek kata Dua
kalimah syahadah akan dapat diterjemahkan melalui sifat 20. Oleh itu
amati dan hayatilah sifat 20 dengan sempurna, agar usi kandungannya
sampai kepada maksud hati.
Sifat 20 Manakah Yang Terkandung Dalam Kakimah Sabit (الا) ?
Sifat 20 yang terkandung di dalam kalimah الا (sabit) adalah :
1. Yang menghidupkan (haiyun)
2. Yang mengetahui (alimun)
3. Yang berkehendak (muridun)
4. Yang berkuasa (kodirun)
5. Yang mendengar ( samiun)
6. Yang berpenglihatan (basirun)
7. Yang berkata-kata (mutakallimun)
Bagaimana Cara Sifat 20 Yang 7 Itu Menterjemah Kalimah Sabit ?
Sebagaimana
yang kita maklum bahawa menghayati kalimah syahadah, ianya tidak boleh
lari dari membucarakan sifat 20, kerana keduanya adalah saling kait
mengait antara satu sama lain. Mengikut pandangan makrifat kalimah الا
mengandungi 7 sifat, seumpama sifat haiyun menjadi tempat bergantungnya
sifat hayat pada nyawa, sifat alimun menjadi tempat menumpang sifat ilmu
pada akal, sifat muridun menjadi tempat berpegangnya sifat irodat pada
kemahuan hati, kodirun menjadi tempat berpaut sifat kudrat pada
kekuatan, sifat samiun menjadi tempat bernaung sifat sama' pada telinga,
sifat basirun menjadi tempat bernaungnya sifat basor pada mata dan
sifat mutakallimun menjadi tempat bergatut sifat kalam pada lidah.
Jika sifat اله
bergantung kepada sifat الا, manakala sifat الا pula bergantung kepada
sifat الله, sifat الا itu adalah sifat yang dikeranakan dengan suatu
kerana dan sifat di sebabkan dengan suatu sebab, sebab dan kerana itu
adalah Allah. Penghayatan sifat 20, basirun Allah tidak akan adanya
sifat melihat pada mata kita dan tanpa sifat mutakallimun Allah, tidak
akan adanya sifat berkata-kata pada mulut kita.
الا adalah
selaku sebab, sabit, punca, penyebab dan selaku penyabit terjadinya dan
berlakunya sesuatu kejadian. Kalimah الا adalah menjadi tempat
bergantungnya kalimah اله, seumpama sifat mata bergantung kepada sifat
melihat (basor), manakala sifat melihat (basor) bergantung pula kepada
sifat basirun (yang memberi penglihatan). Seumpama bergantung telinga
pada sifat dengar (sama'), mabakala sifat dengar (sama'), bergantung
pula kepada sifat samiun (yang memberi pendengaran)
Tanpa kalimah
الا (sifat sabit), kalimah اله tidak dapat bergantung atau tidak dapat
berdiri sendiri. Manakala sifat الا (sebab), adalah bergantung pula
kepada sifat kesempurnaan Allah (sifat mysabab). Kesempurnaan Allah
itu, adalah merupakan sifat punca dari segala punca dan sifat sebab daru
segala sebab dan sifat sabit dari segala sabit.
Dengan itu kita
sebagai makhlok Allah yang berbangsa manusia, yang berakal, hendaknya
menyedari dan menginsafi diri kita sendiri, dengan sebenar-benar sedar
bahawa jasad yang beranggota tujuh yang kita miliki ini, sebenarnya
tidak memiliki apa-apa.
Jika semuanya
sudah kita hayati, maka timbullah satu perasaan keinsafan yang amat
mendalam dan amat sangat di dalam hati bahawa, jika selama ini kita
mengira bahawa semua sifat-sifat itu, adalah menjadi milik kita, tetapi
pada hakikatnya, ia adalah milik dan kepunyaan Allah. Setelah
menghayati sifat 20 dengan pandangan makrifat maka sedarlah kita bahawa
kita ini sebenarnya kosong, bodoh, dungu, fakir, papa, binasa,
sesungguhnya dan sebenarnya jasad kita ini, telah lama mati. Mati dalam
wajah Allah, mati dalam kalimah Allah dan juga mati dalam sifat dua
pukuh.
Sesungguhnya
diri kita sudah hancur, lebur dan mati, yang tinggal pada kita sekarang
ini, adalah sifat-sifat Allah, bayang Allah dan wajah Allah belaka.
Wajah yang
cantik, harta menimbun, isteri cantik dan pangkat besar itu, semuanya
adalah milik sementara, yang akan ditarik balik dan akan di rampas
semula oleh Allah. Bagi yang menghayati sifat الا dalam syahadah, diri
dan semua alam, akan fana' (binasa) dari genggaman jasad dan akan
terlupus dari pegangan akal. Untuk mencapai tahap keinsafan
Sebagaimana
keinsafan mereka yang makrifat kepada Allah, marilah kita hayati
betul-betul sifat الا (sabit). Sempurnanya kefahaman kita dalam ilmu
sifat الا (sabit) maka sempurnalah pula kita pada kalimah syahadah yang
menjadi tunjang kepada seorang uslam yang myslim.
Bolehkah Kalimah Sabit Di Kualiti Atau Di Kuantitikan ?.
Kalimah الا
adalah perkara yang berbentuk ghaib, tidak dapat disentuh denganbtangan,
tetapi boleh dirasa dengan hati. Seumpama sifat penglihatan,
pendengaran, suara dan seumpamanya, tidak boleh dikuantitikan dengan
bilangan. Sifat ini hanya dimiliki Allah, tanpa berkongsi dengan
makhlok. Sifat-sifat tersebut dizahirkan oleh Allah melalui diri kita
sendiri, untuk menggambarkan kebesarannya, bagi dijadikan penyuluh
jalan, dalam menuju ilmu mengenal Allah.
Sungguhpun kita
ada mata, mata kita tidak berfungsi tanpa yang berpenglihatan, hidup
tanpa yang menghidupkan, kehendak tanpa yang berkehendak dan ilmu tanpa
yang berpengetahuan.
Segala-galanya
adalah milik Allah dan kepunyaan Allah. Marilah kita sama-sama kembali
berserah diri zahir dan batin kepada Allah, supaya kita menjadi seorang
islam yang beriman kepada Allah Ta'ala. Lebur, hancur dan
tenggelamkanlah diri kita dalam wajah Allah.
URAIAN KALIMAH MUSABIT الله
Apakah Maksud Kalimah Mysabit الله ?
Musabit
bermaksud penyebab atau punca segala sebab. Maksudnya bahwa dari Allah
datangnya ibu punca iaitu punca segala punca, sebab segala sebab dan
penyebab segala-galanya.
Apabila Allah
menjadi penerbit dan pencipta puncak segala sebab (penyebab), ini
menggambarkan kepada kita, betapa hebatnya kebesaran dan hebatnya
keagungan Allah. Tidak ada yang lebih hebat, besar dan agung selainNya.
Dialah yang
menjadikan sesuatu dan Dia jugalah pada segala sesuatu itu. Tidak ada
lagi selainNya. Allahlah yang maha mempunyai dan memiliki sifat,
afa'al, asma' dan zat makhlokNya. DariNya jugalah datangnya segala
punca sebab, penyebab dan musabit berlakunya sesuatu.
Kalimah musabit
(penyebab) menunjukkan bahawa, Allahlah yang maha mencakupi segalanya,
dari awal mula kejadian kita, membawa sehingga kepada apa yang sedang
berlaku dan apa yang akan berlaku nanti, di tanganNyalah
segala-galanya. Kalimah ini juga mengajar kita supaya berserahlah
segalanya kepada Allah. Mengajar kita kembali kepada Allah. Ini juga
di katakan kalimah penutup, penyerahan dan penamat dari segala ilmu
tawakkal. Penutup segala sebab dan penutup segala penyebab.
Semua yang
telah berlaku, sedang berlaku dan yang akan terjadi itu, sudah sedia ada
di dalam ilmu Allah. Kita sebagai hamba yang taat dan patuh, hendaklah
berserah sepenuhnya kepada Allah.
Apabila kita
melafazkan kalimah musabit ( الله ), bererti kita telah berjanji,
bersumpah, berikrar dan mengaku bahawa dari Allahlah datangnya segala
sebab (penyebab). Penyebab kita sembahyang, amal, sedekah, ibadah,
zikir, puasa, berumah-tangga, beranak-pinak, hidup, mati dan
segala-galanya, adalah datangnya dari ketetapan Allah. Allah juga
penyebab kita sakit, sihat, kaya, miskin, susah, senang, bercerai,
muflis, dapat kerja, diberhentikan kerja, rugi dalam berniaga, gagal
dalam rumah-tangga, hutang tidak dapat dijelaskan dan segalanya.
Bermaknanya di
sini, sebab segala amal dan segala gerak-geri laku kita itu, bukan
datangnya dari kita, tetapi datangnya dari empunya sebab (penyebab).
Bukan datang dari kehendak dan kemahuan kita, tetapi datangnya dari
punca (Allah), dengan itu sudah selayaknya juga, ianya di kembalikan
semula kepada Allah.
Marilah
sama-sama kita mengaku bahawa kita semua ini tidak ada daya, upaya,
kuasa, kudrat dan irodat, melainkan Allahlah segala-galanya. Marilah
kita sama-sama kembali berserah dan kembali menyerah ke atas
kebijaksanaan ilmu Allah dalam mengatur dan mentadbir hidup dan mati
kita. Bermula dengan kalimah nafi, isbat dan sabit atau bermula dari
kalimah لا ، اله،الا، ketiga-tiga pengakuan itu, semuanya berkumpul
didalam kalimah الله (musabit) atau kalimah penyebab. Tidak akan wujud
ketiga-tiga kalimah di atas, tanpa kehadiran kalimah Allah (musabit).
Sebab apa kita
jatuh, ada orang mengatakan sebab tergelincir licin kerana tempat itu
ada air. Sebab apa sifulan itu mati, ada orang mengatakan sebab
kemalangan jalan raya. Sedangkan pada hakikinya jatuh itu, bukan licin
kerana air dan mati itu bukan kerana kemalangan jalan raya, jatuh dan
matinya seseorang itu adalah kerana punca sebab dan penyebab dari Allah
Ta'ala.
Apabila kita
telah melafazkan kalimah musabit atau kalimah الله, kita tidak boleh
mengatakan yang mati itu kerana kemalangan, jatuh itu kerana licin,
bercerai itu kerana suami jahat, berkahwin itu kerana cinta, lemas itu
kerana air, gagal itu kerana orang dengki, sakit itu kerana buatan ilmu
sihir dan sebagainya. Percaya, bertawakkal dan berserahlah kepada khodo
dan kadar Allah.
Sesungguhnya
apabila kita telah melafaz kalimah musabit atau dengan kalimah الله
dalam bersyahadah, itu bererti kita sudah mengaku dan sudah berjanji
dengan nama الله, bahawa yang menjadi punca dari segala punca dan yang
menjadi sebab dari segala sebab itu, adalah Allah, Allahlah penyebab
disebalik semua itu. Oleh itu kita hendaklah bertawakkal dan berserah
diri kepada Allah dengan penuh yakin tanpa menoleh kebelakang lagi.
Apabila kita
sampi kepada tahap kalimah ini, jangan sekali-kali mengatakan yang mati
kerana lemas sungai, terminum racun, kena tetak, kena bunuh, sajit sebab
jantung, sebab paru-paru, sebab barah dan sakit sebab kuman itu dan
kuman ini. Anggaplah datangnya sebab itu adalah dari yang empunya sebab
dan dari yang empunya penyebab. Inilah kaedah suluhan ilmu makrifat
dalam memberi makna dan tafsiran kalimah musabit (kalimah syahadah).
Supaya kita semua dapat kembali dan dapat balik berserah diri kepada
Allah Ta'ala.
Harus diingat
disini bahawa, kita tidak boleh meletakkan Allah sebagai punca, sebab
atau penyebab. Allah itu bersifat kesempurnaan dari segala punca,
kesempurnaan dari segala sebab dan penyebab itu sendiri. Segala punca,
sebab dan penyebab itu, adalah kelangsungngan dari sifat kesempurnaan
dan kebesaran Allah. Seumpama kelangsungan terjadinya sifat wap,
apabila air mendidih.
Sifat 20 Yang Manakah Terkandung Dalam Kalimah Allah (Musabit) ?
Sifat 20 yang terkandung dalam kalimah Allah (musabit) itu adalah:
1. Wahdaniah (Esa)
2. Qadim ( sedia )
3. Baqo' ( Kekal )
4. Mukholafatuhu ( bersalahan )
5. Qiyamuhu binafsih ( berdiri sendiri )
Bagaimana Cara Memahami Dan Menghayati Kelima-lima Kalimah Musabit?
Dalam
menghayati kalimah musabit (Allah), hendaklah terlebih dahulu kita
memahami sifat 20 dengan sebenar faham, bahawa sifat musabit itu, adalah
sifat kebesaran dan kesempurnaan Allah. Seumpama Allah sahajalah yang
bersifat esa, tunggal dan tidak berbilang-bilang. Allah sahaja yang
bersifat sedia dan tidak ada permulaan. Baqo' yang tidak ada kesudahan,
mukholafatuhu lilhawadis bermaksud bahawa Allah itu bersalahan dengan
sifat yang baharu dan Allah juga tidak serupa dengan makhlok. Allah
juga bersifat qiyamuhu binafsih, iaitu berdiri dengan sendirinya tanpa
perlu bantuan, dipengaruhi atau pertolongan dari sesiapa.
Kebesaran dan
kesempurnaan Allah itu, tidak dikeranakan oleh sesuatu kerana. Tidak
disebabkan oleh suatu sebab. Kebesaran dan kesempurnaan Allah itu,
tiada penyebab, Allah bersendiri dalam proses membuat keputusan. Tidak
dipengaruhi dari doa, jampi serapah dan ibadah yang banyak. Allah tidak
terpengaruh dengan itu semua. Allah bertindak sendiri tanpa dibantu
atau dipengaruhi oleh apa-apa atau sesiapa.
Lima belas
sifat 20, bergantung kepada lima sifat kesempurnaan kalimah musabit
(Allah). Seumpama sifat nafi, menafi dan sifat sabit, bergantung
semuanya kepada sifat musabit (kalimah Allah). Dari sifat kebesaran dan
kesempurnaan kalimah menafi (Allah), yang menjadi punca dari segala
punca dan yang menjadi sebab dari segala sebab.
Kebesaran Allah
itu, sehinggakan sifatNya tidak berhuruf dan tidak bersuara. Selagi
ianya berhuruf atau bersuara, Ianya bukan Allah, Allah adalah zat yang
tidak dapat untuk dibayangkan seumpamanya. Dengan lima sifat kebesaran
itu, membuatkan sifat Allah bersalahan dengan sifat makhlok. Allah
mempunyai sifat kebbesarannya sendiri, tanpa dapat disamai atau
menyerupai sifat makhlok.
Kita boleh
mengenal dan memandang Allah walaupun ianya tidak berhuruf dan tidak
bersuara, mahupun tidak dapat dikualiti atau dikuantitikan. Dari sifat
kebesaran Allah itulah, membuatkan kita dapat mengenalNya.
Dalam kalimah
لا (nafi), seumpamanya kita mengenal Allah sebanyak sepuluh persen.
Dalam kalimah اله (menafi), seumpamanya kita mengenal Allah sebanyak dua
puluh persen. Dalam kalimah الا (sabit), seumpamanya kita mengenal
Allah sebanyak tiga puluh persen. Manakala nisbah mengenal Allah dalam
kalimah Allah (musabit), seumpamanya telah mencapai lima puluh persen.
Menggambarkan bahawa apabila kita telah sampai kepada tahap ucapan
kalimah Allah (munafi), ia menggambarkan yang kita ini sudah menakluki
sepenuhnya ilmu makrifat kepada Allah.
Dalam
ketiga-tiga kalimah ianya memerlukan dalil untuk mengenal Allah,
manakala dalam kalimah Allah (menafi) kita tidak lagi memerlukan apa-apa
dalil. Jika dalam kalimah lain, ianya boleh mengumpamakan Allah
seumpama itu dan ini, namun diperingkat kalimah Allah, kita tidak boleh
lagi mengumpamakan Allah itu dengan perumpamaan itu dan ini, kerana
sifat Allah itu, sudah terang dan jelas.
Pada peringkat
ini, Allah tidak boleh lagi diibarat atau diumpama kan. Ini bagi
menggambarkan bahawa, tahap keyakinan dan penyerahan diri kita kepada
Allah itu, sudah sampai kepada tahap kebesaran dan kesempurnaan Allah.
Segala yang ada, yang terjadi dan yang akan terjadi itu, semuanya
merupakan wajah Allah belaka. Segala sifat yang ada dan yang terzahir
ini, adalah bagi memperlihat dan menzahirkan sifat kebesaran dan
kesempurnaanNya.
Bagi
memperlihatkan kebesaran Allah, kita hendaklah memperkecil kan
kekerdilan kita yang sudah pun sedia kecil, dengan membinasakan sekalian
makhluk yang ujud, menjadikan yang wujud hanya Allah, dengan
melenyapkan sekalian yang zahir menjadikan yang terzahir hanya satu
dalam keesaan wajah Allah, dengan mematikan sekalian yang hidup,
menjadikan yang hidup hanya kekal dalam kebaqo'an
Allah. Untuk mengenal Allah melalui kalimah ini, kita hendaklah melihat melalui kelima-lima sifat kebesaran Allah.
Segala yang
bersifat esa, sedia, kekal, bersalahan dengan yang lain dan berdirinya
Allah itu dengan sendiri, jika ianya bukan Allah. Seandainya
kelima-lima sifat Allah itu diterjemahkan kepada diri kita, siapalah
kita ini, berbanding lima sifat kebesaran Allah itu. Dari lima sifat
kebesaran itu juga, Allah akan dapat kita kenal tanpa hijab, tabir atau
dinding. Segala halangan dinding tebal atau hijab hitam untuk memandang
Allah, sudah kita buka, bakar dan bersihkan melalui kalimah musabit.
Apa lagi yang tinggal pada kita ? Yang tinggal pada kita itu, bukan lagi
aku dan bukan lagi dia, melainkan segalanya Dia. Yang tinggal itu
bukan lagi tangan, kaki, mata, mulut, anggota jasad dan yang tinggal itu
bukan lagi makhlok, sesungguhnya yang tinggal itu, adalah sifat
kebesaran dan kesempurnaan Allah (hanya Dia yang tiada lain selain Dia).
Semuanya sudah
terbakar hangus dalam sinaran pancaran cahaya wajah Allah yang terang
lagi gemilang. Yang ada sekarang, adalah hanya ujud, wujud dan maujud
wajah Allah swt, yang tidak perlu kepada dalil dan tidak perlu lagi
kepada perumpamaan, segala dalil dan segala perumpamaan sudah terang
lagi nyata dalam kalimah Allah swt (musabit). Lengkaplah sudah syahadah
kita dalam kalimah لااله الا الله. Dalam kalimah musabit itu, wajah
Allah telah tersangat nyata dan teramat terang untuk dipandang.
Segala-galanya sudah terang lagi menyuluh.
Bolehkah Akal Mengukur Sifat Musabit Atau Kalimah Allah Melalui Anggaran Kwaliti Atau Kwantiti ?
Sifat musabit
atau kalimah Allah dalam syahadah tidak dapat untuk dizahir, dinyata,
diagak atau dikhayalkan oleh akan fikiran. Kita tidak dapat mengukur
sifat kebesaran Allah, seumpama sifat esa, khidam, baqo', mukholafatuhu
dan kiyamuhu binafsih Allah. Kita tidak boleh menganggap, manganggar
atau menggambarkan sifat Allah itu, begini atau begitu, melainkan semua
gambaran itu, adalah dalam ilmu Allah.
Kita tidak
boleh untuk menggambarkan bagaimana ketunggalan dan keesaan Allah.
Qodim (sedia) dan baqo' (kekal) nya Allah itu tidak dapat untuk diukur
melalui kuantiti dan tidak dapat untuk disukat dengan kualiti. Qodim
Allah itu berapa lama dan baqo' Allah itu sampai bila. Sifat kebesaran
Allah itu tidak boleh dibuat perbandingan melalui kualiti atau kuantiti
dengan sifat makhluk.
Akal kita juga
tidak boleh menghayalkan bagaimana Allah itu boleh berdiri sendiri tanpa
bantuan sesiapa. Bentuk sifat musabit dan bentuk sifat kebesaran sifat
Allah itu tidak ada bandingan dengan akal dan tidak ada seumpamanya
melalui khayalan fikiran. Oleh kerana Allah itu tidak ada
pperbandingannya dengan yang lain, itulah makanya lima sifat di atas
menjadi sifat kebesaran bagi Allah.
Semasa kita
melafaz perkataan Allah dalam dua kalimah syahadah (kalimah musabit),
sifat kebesaran Allah itu hendaklah dihadirkan ke dalam dada, dengan
tidak ada perbandingan. Dada kita itu, seolah-olah penuh dengan perkara
rasa, rasa yang tidak dapat digambar, dizahir, dinyata dan diluah oleh
akal. Sungguhpun begitu kita dapat mengetahui kehadiran kebesaran Allah
itu melalui rasa hati. Mata, telinga dan mulut adalah sifat isbat pada
kalimah ilaha, manakala penglihatan adalah sifat musabit pada kallimah
Allah. Sifat tersebut boleh dibayang dan digambarkan oleh akal,
manakala sifat penglihatan,
Bagi mereka
yang mengaji ilmu makrifat, kita hendaklah mengusul dan menterjemahkan
kalimah dua kalimah syahadah itu, sehingga sampi kepada tahap
benar-benar menjiwainya. Faham dengan apa yang kita ucap dan apa yang
kita lafaz. Begitulah kuatnya kedudukan sifat kebesaran Allah yang
terletak pada kalimah musabit (kalimah Allah). Bilamana kalimah tauhid
(syahadah) itu dilafazkan, berserta dengan kefahaman mengenal Allah,
diri kita seolah-olah terbakar hangus dan alam dunia ini seolah-olah
meletup, hancur, lebur menjadi debu dan debu itu pula bertukar menjadi
cahaya wajah Allah.
Kebesaran
keesaan, keqodiman, kebaqo'an mukholafatuhu dan kiyamuhu Allah itu tidak
dapat kita kaji, kerana ia menjadi sifat kebesaran Allah yang mutlak.
Hanya dinikmati oleh hati-hati yang mengenal Allah.
Untuk itu
marilah kita sama-sama menuju kepada jalan mengenal Allah yang sebenar,
melalui kaedah mengenal diri kita sendiri (roh). Allah akan hanya dapat
dikenal melalui ilmu mengenal diri (roh). Apabila diri telah dapat
mengenal diri (setelah roh mengenal roh), dengan nyata dan jelas, akan
hancur, lebur dan binasalah segala jasad dan segala alam. Disitulah
akan terpandang dan terlihatnya Allah.
Kenalilah diri dengan rata, supaya Allah dapat dikenal dengan nyata.