Minggu, 11 Agustus 2013

ALAM MITHAL


ALAM MITHAL


Di- ALAM LAHUT yaitu Perbatasan Pertama, Zat , Sifat dan A’yan adalah ABSTARACT ( Mujarrad ) Zat tidak dapat dibezakan dari Sifat dan begitulah sebaliknya. A’yan tidak berbeza antara satu dengan yang lain dalam Ilmu dan belum ada diluar. Peringkat atau Alam ini digelar HAKIKAT MUHAMMAD atau PERBATASAN PERTAMA.
ALAM seterusnya menurun dipanggil ALAM MITHAL atau PERBATASAN KEDUA. Disini Allah melihat segalanya secara PERINCIAN dan berbeza-beza antara satu dengan yang lain.
Sebagai misalan dicontohkan biji benih :-
- Perbatasan Pertama - ialah pengetahuan biji benih sebagai biji benih - Perbatasan Kedua – biji benih itu mengetahui keupayaannya untuk menjadi akar, batang, dahan, daun, bunga , buah dan sebagainya dalam Ilmu atau Pengetahuan.
Perbezaan batas batas itu tidak ujud pada hakikatnya. Ianya wujud untuk menjelaskan ilmu sahaja oleh para sufi.
sesuai catatan ialah: ALAM ARWAH, ALAM MITHAL, ALAM SAHADAH dan ALAM INSAN.
Allah jua Yang Sempurna. Manifestasinya yang sempurna ialah Alam ini. Minifestasi kita dan sifat kita adalah sedikit dari SifatNya. Dengan itu sifat sifat kita dan yang lain lain adalah tidak sempurna. Tetapi kita tidak wujud kerana Yang Wujud Hanyalah Allah.
Perbatasan atau Alam tidak ada had bilangannya. Untuk faham ditetapkan 6 sahaja. Perbtasan hanya wujud dalam ilmu sufi dan pada hakikatnya tidak ada apa apa yang dikatakan perbatasan itu.
WAHDAH 
Ghaib Yang Pertama dimana A’yan dalan fana’, tidak wujud walaupun dalam Ilmu. Allah ada dan tidak ada apa apa yang bersama dengan Dia.
WAHDIYYAT
Ghaib Yang Kedua. A’yan wujud dalam ILMU ALLAH tetapi A’yan tidak tahu akan kewujudannya. ARWAH
Disini A’yan mempunyai perbezaan perbezaan antara satu dengan yang lain.
AMTHAL
Disini salinan gambaran ( prototype ) objek objek wujud
AJSAM
Disini mereka mempunyai badan badan kebendaan
INSAN
Paduan semua Perbatasan / Alam / Peringkat diatas bergelar INSANUL KAMIL


ALAM DIDALAM TUBUH

ALAM BADAN = ALAM – i – AJSAM

Raja Agung ( Allah ) dalam pintu kuat berkunci DENGAN MEMAKAI PAKAIAN ADAM keluar menzahirkan DIRINYA dari Perbatasan Pertama hingga keperingkat habuk.

FirmanNya :-

Aku adalah harta ( perbendaharaan ) yang tersembunyi . Aku suka diketahui dan Aku jadikan Alam supaya Aku diketahui.

Zahirnya umpama biji benih tersembunyi didalam pokok dan pokok itu pula tersembunyi didalam biji benih.

Wujud kita adalah bayangan ( reflection ) WUJUD DIA. Pandangan kita adalah bayangan PandanganNya. Apabila saya memerhati NAFS ( Diri ) saya Allah memerhati ZatNya.

ZAT dan NAFS ( diri ) adalah dua nama bagi hakikat yang SATU dan yang sama.

Sayyidina Ali rda

Aku kenal Allah dengan Allah . maksudnya :-

Allah diketahui oleh DiriNya sendiri kepada DiriNya tanpa diselangi oleh yang lain. ( ghayr )

As-Fusilat : 53

Allah Menyaksikan segala sesuatu , maksudnya :-

Yang Diketahui dan Yang Mengetahui adalah sama. Barangsiapa mengetahui Allah, dialah Allah.


Al-Araf : 143

Engkau tidak boleh melihat Aku : maksdunya,

Yang lain ( ghayr ) tidak ada wujud dan dengan itu tidak ada yang melihat. 
Allah Yang Melihat dan ghayr buta sebab ghayr itu kosong.

Semua benda adalah gelap. Pelihat melihat dengan adanya cahaya. Wujud benda benda dipinjam dari Wujud Allah. Dia Yang Melihat dan Yang Dilihat. Anda hanya Adom ( kosong )

KESATUAN adalah Hakiki. Ranyak adalah sangkaan atau anggapan sahaja.

Kita adalah bentuk dan hakikat kata ialah Allah. Allah itu NYAWA ALAM dan Alam itu adalah BADAN. Inilah KEESAAN dan yang lain itu adalah omong omong kosong belaka.

Membimbing pada JALAN YANG BENAR dan PADA JALAN YANG SESAT adalah diibaratkan berkait dengan Muhammad & Iblis tetapi kedua-duanya adalah Sifat Allah itu sendiri, satu Sifat bernama Muhammad dan satu Sifat lagi bernama Iblis. 

-Dengan mengetahui DiriNya Dia memuji DiriNya dan menjadi Muhammad
- Dengan menuding DiriNya daripada DiriNya , Dia menjadi ghayrNya sendiri, menguruk DiriNya dan lari daripada DiriNya sendiri lalu menjadi Iblis bergelar Syaitan.

Satu dapat Rahmat dan satu lagi mendapat Kemurkaan dan ini adalah keadaan yang kekal.

Al-Anbia : 107

Tidak kami utus engkau ( Muhammad ) kecuali sebagai pembawa Rahmat sekalian Alam.

As-Shad : 78

Laknatku padamu sehingga kehari Penghitungan.

Tiap tiap syans ( bakat ) ada mempunyai rupanya yang khusus dan tidak didapati pada lain lain syans.

Apabila syans itu masuk dalam Ilmu ia menjadi A’yan Kharij ( kalimah Allah ) atau objek. Banyak A’yan dizahirkan tidak mengganggu Esanya Zat. Saperti banyaknya jag ( jug ) atau mangkuk yang berasal dari tanah liat yang satu.